• Årets Ski 2009 til Ingrid Wigernæs

Ingrid Wigernæs ble tildelt  ”Årets Ski” 26. november 2009

Hun er en pioner innen skisport for kvinner. I en tid da det ikke var akseptert at kvinner trente og deltok i konkurranse var Ingrid den som som åpnet døren for mange unge damer som ønsket å delta på ski. Hun presterte selv på toppnivå (VM og OL madaljer), var trener for landslaget mens hun selv var aktiv, og siden trener for junior jenter. Hun preget norsk langrenn for damer i en periode på nesten 20 år. Dengang var utholdenidrett for kvinner nesten ikke omtalt i avisene, og mange var negative. De mente det var lite feminint å svette og slite. Ingrid var med sitt karismatiske vesen og «stå på» humør med på å endre folks holdninger til kvinneidrett.

Tale til Ingrid:

ÅRETS SKI 2009

Ærede skidamer!

Vi jubilerer!!

Det er i år 5 års jubileum for innstiftelsen av hedersbevisningen ”Årets ski”.

Kriteriene for å bli nominert til være med i konkurransen om å motta Årets ski er nedfelt i visjonen for Damenes skiklubb og der heter det blant annet at kandidater som nomineres skal:

• Fremme ski- og turglede for damer
    • Tråkke nye løyper
    • Synliggjøre damers skihistorie

Kandidaten bør være en ski DAME som for eksempel:

• Har inspirasjonsevne- og gjennombrudd
    • Utøver skisport
    • Driver med eliteidrett
    • Drar på ekspedisjoner
    • Er tradisjonsfremmende gjennom sitt forfatterskap og eller journalistvirksomhet

Kandidater som tidligere har mottatt “Årets ski” er

2005: Anette Sagen

2006: Liv Arnesen

2007: Kari Traa

2008: Cecilie Skog og Randi Skaug

Ved innstiftelsen av Året ski i 2005 hadde vi den glede å ha Hennes Majestet Dronning Sonja hjertelig tilstede her på Polhøgda. Hvem som er den verdige vinner av Årets ski 2009 skal ikke avsløres riktig ennå. Jeg vil bare som en forsmak nevne at vi også i år har en dronning blant oss – en virkelig banebrytende skidronning.

Interessen blant medlemmene i Damenes skiklubb for å nominere kandidater til Årets ski er stadig stigende. Skjønt alle kandidatene faller inn under kategorien ”nye spor i snøen”, er det interessant å merke seg at de dekker et bredt spekter av aktiviteter. Dette gjenspeiler uten tvil den bredde innen ski relatert virksomhet som Damenes skiklubb står for. Komiteen for Årets ski som i år har bestått av Kristin Moe Krohn og Tone Tønjum i tillegg til undertegnede, har mottatt mange gode og velbegrunnede nominasjoner. Å utpeke en vinner var, tross den skarpe konkurransen, enkelt.

Nå har det seg jo slik at årets kandidat ikke er helt fremmed med hensyn til dette med å seire. Hun – for jeg kan allerede nå røpe at det er en dame – vant 10 km langrenn i NM allerede i 1960. Siden ble det flere seire i skiløypa, men det er allikevel ikke som konkurranseløper vår dame har satt størst spor etter seg. Årets vinner opererte i et landskap der motstanden mot å inkludere langrenn for damer i nasjonale og internasjonale konkurranser var stor, spesielt i Norge. Norges Skiforbund hadde isteden innført stillangrenn for kvinner (i 1947), der stilen talte like mye som hvor raskt deltakerne gikk

Det ble skrevet at sitat: Ti kilometer langrenn for damer skaper ingen skjønnhet. Det er ikke pent å se på når de vakler i land, og det er tydelig at dette ikke er noen sport for kvinner.

Vår vinner evnet heldigvis å heve seg over kritikken. Hun brøytet bokstavlig talt nye løyper, og brakte som trener det norske kvinnelandslaget til OL gull i Grenoble i 1968.

Klimaet for kvinnelangrenn har definitivt forandret seg (sic). Vi hedrer i dag en kvinne som er en pioner innen skisport for damer. En som åpnet døren for mange unge jenter som ønsket å delta på ski. Hun presterte selv på toppnivå både som utøver og som trener, og preget norsk langrenn for damer i en periode på nesten 20 år! Vår kandidat var med sitt karismatiske vesen og “stå på” humør med på å endre folks holdninger til kvinneidrett. Hun var for mange et stort forbilde. Mange vil påstå at ingen har betydd så mye for skiidrett for kvinner. I tillegg har hun inntil for få år siden vært instruktør under Ridderuken og trent mange synshemmede.

De tilstedeværende som enda ikke har gjettet hvem vinneren av Årets ski 2009 er skal nå få sin nysgjerrighet stillet. I år har vi vært så heldige å få to unge langrennstalenter som utdelere av hederstrofeet.

Jeg vil be Linn Eriksen og Pia Skytteseter Iversen om å tre frem i lyset for å avsløre vinneren og foreta den høytidelige overrekkelsen av Årets ski 2009.

Polhøgda 26.11.2009

Vigdis Vestreng