• Årets Ski 2010 til Marit Bjørgen

Marit Bjørgen ble tildelt Årets ski 2010 litt utenom det vanlige ved Frammuseet 16 juni.

Her er Vigdis Vestrengs tale ved overrekkelsen:

I strandkanen ved Frammuseet og ankeret 16.juni 2011

Tale til Marit Bjørgen ved tildeling av Årets ski 2010

MARIT BJØRGEN!

• En levende legende og inspirator.

Du er overhode ikke en jeg forbinder med å komme for sent, men denne gangen er vi altså syv måneder på overtid. Årets ski deles jo vanligvis ut i Fridtjof Nansens hjem, Polhøgda, i slutten av november hvert år. Du ventet faktisk så lenge med å motta hedersprisen, Årets ski 2010, i regi av Damenes skiklubb, at vi nå er godt inne i Nansen-Amundsen jubileumsåret 2011;

Noe jeg synes passer perfekt.

Jeg skal ikke gå for langt i å sammenligne deg og våre nasjonale polarhelter, men det ligger noe der, ganske mye faktisk da jeg begynte å tenke etter.

Det er ski og slit, nederlag og suksess.
    Det er nitidig planlegging og psykisk styrke.
    Det er lagånd og høy moral.
    Det er glede og jubel og inspirasjon for store og små.
    Det er ved utholdenhet å skrive seg inn i historiebøkene.

[Nansen dukket forresten heller ikke alltid opp når han skulle, men lå i stede og overvintret med Hjalmar Johansen på Frans Josef Land etter at de som de første hadde nådd så langt nord som 86 grader 14 minutter i 1895.]

Men til saken!

Nå er dagen endelig kommet og tiden inne til å hedre deg in persona og si noen ord om hvorfor akkurat du blir tildelt Årets ski 2010.

[Dere tenker kanskje at det er unødvendig fordi saken er opplagt. Marit Bjørgen er best – best til å gå på langrennsski – Men så ”enkelt” er det ikke å bli hedret med Årets ski. Hør bare her:

Kriteriene for å bli nominert til være med i konkurransen om å motta Årets ski er nedfelt i visjonen for Damenes skiklubb og der heter det blant annet at kandidater som nomineres skal:

• Fremme ski- og turglede for damer
    • Tråkke nye løyper
    • Synliggjøre damers skihistorie

Kandidaten bør være en ski dame som for eksempel:

• Har inspirasjonsevne- og gjennombrudd
    • Utøver skisport
    • Driver med eliteidrett (ja det gjør du vel for så vidtJ)
    • Drar på ekspedisjoner
    • Er tradisjonsfremmende gjennom sitt forfatterskap og eller journalistvirksomhet

Kandidater som tidligere har mottatt “Årets ski” er

2005: Anette Sagen
    2006: Liv Arnesen (som sitter like der borte)
    2007: Kari Traa
    2008: Cecilie Skog og Randi Skaug
    2009: Ingrid Wigernæs

Årets ski komité 2010 har foruten meg selv bestått av Tone Tønjum som sitter rett ved siden av deg, og Kristin Moe Krohn. Alle medlemmene i nettverket Damenes skiklubb har hatt mulighet til å nominere kandidater.

I nominasjonen for Årets ski fra september 2010 heter det blant annet:

”Da foreslår jeg Marit Bjørgen som har vist at det går an å reise seg etter motgang om man er villig til å gjøre de nødvendige justeringer og har tro på seg sjøl. I tillegg utstråler hun stor glede og roser det teamet hun er en del av. Hun fremmer skisport med sine resultater og sitt vesen, hun går nye veier i treningsarbeidet og hun synliggjør damers skihistorie ved å bli tidenes beste norske kvinne i olympisk sammenheng og den beste utøver i OL i Vancouver.”

Siden den gang har vi hatt den store glede av å se deg fyke forbi oss under VM 2011 i Kollen, der Damenes skiklubb hadde base camp i bunnen av ”Hellnerbakken”. Det var det samme om det var klassisk eller fristil eller begge deler (Duatlon) – vant gjorde du okke som. Det måtte en lagkamerat til for å presse deg ett hakk ned på pallen, noe du overbevisende klarte å glede deg over.

Marit Bjørgen, vi er så stolte av deg!

• Verden har aldri sett en raskere kvinnelig langrennsløper.

Du var den største favoritten uansett øvelse foran ski VM 2011 i Holmenkollen, du klarte å holde hodet kaldt og prikke inn formen.

Med dine nå 46 verdenscup seiere er du historisk.

20. mars i år røpet du oppskriften på din suksess til NRK Trøndelag:

”Jeg har funnet tilbake til meg selv og til gleden ved å gå på ski”

Damenes skiklubb hedrer deg av hele og alle våre hjerter, og med all den entusiasme for ski du kan ønske deg.

GRATULERER!

Vigdis Vestreng, juni 2011