• Årets Ski 2012 til Hilja Safira Bjerk

Tale ”Årets Ski” 29 november 2012 av Siri Laurendz:

Ærede Damer!

I år skal vi langt mot Nord helt øverst mot Barentshavet til Båtsfjord til en vakker, flott og barsk natur hvor Hurtigruta har anløpt i over 100 år tur/retur. Starten på denne historien var minner om skiturer i vårnatten fra en svunnen tid da det ikke fantes veiforbindelser og man ofte måtte ta skiene fatt for å komme seg frem over fjellet, til fiskevann, kaklene ryper, stillhet og fred i midnattssol. Det skulle være en vårnatt som startet kl.24.00 i mai. Kvinner skulle på skituren uten mann og barn og bidra til samhold blant kvinner og frihet til å ha en natt for seg selv.

I 1992 inviterte vår kvinne sine venninner, som igjen inviterte sine venninner som igjen inviterte sine til en Midnattskitur på Båtsfjordfjellet i mai. De ble 70 kvinner på en fantastisk tur over fjellet i sterk ”unnavind”.

I 1993 hadde jungeltelegrafen gått. Deltakerantallet hadde økt til ca 200 deltakere i alder fra 18 til 73 år. Det ble mye vær og mye vind det året så det var å klore seg fast i naturen og nyte den.

I 1994 var det hele 500 damer i sin beste alder som opplevde et Midnattskitur renn i strålende midnattssol.

Det var på det meste har det vært rundt 700 deltaker på Midnattskirennet for kvinner i Båtsfjord og til sammen har det deltatt ca. 4000 kvinner. Hun fikk presten i Båtsfjord til å flytte konfirmasjoner så det ikke kolliderte med ”Midnattskirennet”. I Båtsfjord var det til og med noen som spøkte med at vår vinner sikkert hadde greid å flytte 17. mai også.

Kvinnen som arrangerte dette rennenet gjorde det helt alene med hjelp av sin nærmeste familie. Datteren har fortalt meg om busslast etter busslast med damer fra Finland som kom en etter en foran deres hus og fikk servert hjemmebakte kanelboller og kaffe før start. Og ikke nok med det mang en deltakerne som kom langveisfra fikk til og med en seng å sove i hennes store hus i Båtsfjord ved Barentshavet. Hun korresponderte med alle deltakerne selv. Hun tok ingen startkontingent. Den eneste kontingenten var en tørr vedkubbe i sekken til bål på fjellet. Det skulle arrangeres 10 km løypetrasse, politi, snøscooter og veier skulle åpnes i dårlig vær.

Hun arrangerte rennet selv helt frem til 2001. En fantastisk prestasjon.

Andre overtok arrangementet. Men ingen kunne matche vår Dame. Nå er det ny giv med nye koster.

Hvor kom alle kvinnene fra?

Fra hele landet kom de, fra fjorder og nes i Finnmark, fra bygda Skjånes i Tanafjorden kom 16 kvinnfolk, bare mannfolk og unger var igjen i bygda. En kvinne på 76 år kom alene som eneste deltaker fra Vardø.

Mens mange ryddet bort skiene for sesongen tok andre dem frem for denne ene skituren om natten over fjellet.

De kom fra hele Norge fra nord til syd, øst og vest. De kom fra Finland, Sverige, Danmark, USA og New Zealand til dette helt spesielle skirennet midt på natten. Det har vært det største kultur arrangement nord for Tromsø.

For sin innsats ble hun av noen innstilt til Kongens fortjeneste medalje i gull. Hun fikk henvendelse fra kulturrådet i sin kommune om hun var norsk statsborger. Det var hun ikke, hun er finsk og kom til Norge i 1960. Hun ville ikke oppgi sitt finske statsborgerskap. Man må være norsk for å få tildelt Kongens fortjeneste medalje.

Derfor er det en stor ære for Damenes Skiklubb og tildele deg vår utmerkelse ”Årets Ski” 2012 for fantastisk å ha fremmet ski og turglede i nettverk for damer med et stort varmt hjerte og et utrolig pågangsmot.

Til å dele ut prisen har vi vært så heldig å få en deltaker som har deltatt i ditt Midnattskirenn. Hun kom til Båtsfjord direkte fra Genève der hun arbeidet som president for Det internasjonale Røde Kors.

Jeg har den store glede å introdusere Astrid Nøklebye Heiberg.

Prisen gikk til Hilja Safira Bjerk

Tags: