• Forespørsel H.M. Dronning Sonja 2005

Ved Eva M. Vincent
    Ass. kabinettssekretær
    Det Kgl. Hoff

Forespørsel om Hennes Majestet Dronning Sonja ønsker å motta Damenes skiklubbs ærespremie, med plassering i Skimuseet i Holmenkollen.

Tidspunkt: Foredragskveld på Polhøgda 29. november i år.

Damenes skiklubb ved styret, vil forespørre om Hennes Majestet Dronning Sonja vil motta Damenes skiklubbs ærespremie for sin ski- og fjellglede. Dronningens ski- og fjellglede inspirerer.

Overrekkelsen er tenkt på Polhøgda 29. november tidlig i programmet under ”Damenes tale” ved undertegnede – ved at premien blir stående på et bord/stativ el – slik at Dronningen ikke må reise seg og ta i mot.

Den nye Damenes skiklubb mottok premien på forsommeren av Ebba Bush Christensen. Hennes søster Inger vant i 1939 1. premie klasse A i Tryvannskleiva i regi av den første Damenes Skiklubb.

Inger var 20 år gammel og het Græsvig den gang. I 1939 i Kleiva var det klasse A, B og C, og Ebba Bush Christensen mente at de beste skiløperne startet i klasse A.

Premien er utformet som en liten skål, er i sølv og har et vakkert emalje-emblem med den første Damenes skiklubbs merke – en dame med gabardin i utfor.

Det er mulig at emblemet er laget av Grete Prytz, nå Grete Korsmo, som også var en aktiv skiløper. Om det virkelig var den kjente emaljekunstneren som gjorde dette, vil undersøkes så snart som mulig.

Direktør Karin Berg har vært positiv fra første stund til at premien får plass på Skimuseet i Holmenkollen.

Styret i den nye Damenes skiklubb synes det ville være meget riktig og hyggelig å gi Dronning Sonja denne premien. Med en kort vedlagt tekst vil premien fortelle kvinnehistorie fra skiløypa.

På vegne av styret og med vennlig hilsen

Signe Ihlen Tønsberg

Tags: , , , , , , ,