• Pilegrimsvandring 2020

Velkommen til Pilegrimsvandring 2020 – fra Fokstugu til Berkåk
    Vi fortsetter vår ferd mot Nidaros. Denne gangen er det nest siste etappe på hele 7 dager.  Å vandre i mange dager gir ro og rytme i kroppen, med deilig og velfortjent pause på kvelden og skikkelig godfølelse på toget hjem.

I år vandrer vi over Dovrefjell fra Fokstugu til Kongsvold før vi fortsetter opp Vårstigen og ned Vinstradalen til Oppdal og deretter bort til Berkåk, totalt ca. 110 km.  Vi har lagt turen til august når snøen og myggen forhåpentligvis er borte i fjellet.

Over Dovre er en eneste stor kulturopplevelse med mye historie, flott natur, og ganske lettgått.  Vårstigen er kjent fra gammel tid som en utfordrende transport på hesteryggen. Vi sover i oppredde senger med ett unntak, hvor sovepose er obligatorisk. Seteren ”Ryphusan” byr på pittoreske og meget enkle kår, en ubetinget opplevelse. For dem som bare har tid til å  være med over helgen kan ta toget hjem fra Kongsvold.

Mer informasjon kommer til dem som melder seg på.  (Alle priser under hver dag er veiledende og inkluderer ikke mat og drikke)

Dag 1 – fredag 14 august

Tog fra Oslo S ca. kl 08.00. Fremme på Dombås ca. kl. 12.00. Taxi til Fokstugu.  Vi vandrer ca. 7 km til Furuhauglie.

Overnatting på Furuhauglie Turisthytte (ca. kr. 500.-) Oppredd seng og kafe.

Dag 2 – lørdag 15 august

Vi vandrer fra Furuhauglie til Hjerkinn. Ca 13 km. Overnatting på Hjerkinn Fjellstue (ca. kr. 500.-).  Her er det muligheter for flere aktiviteter om vi vil.

Dag 3 – søndag 16 august

Vi vandrer videre til Kongsvold ca. 12 km og overnatter der med hvit duk på bordet og deilige senger (ca. Kr. 900.-).

Dag 4 – mandag 17 august

Det blir en lang og spennende vandredag opp Vårstigen og over til Vinstradalen ca. 21 km. Overnatting i et gammelt fjøs på seteren ”Ryphusan” (ca. Kr. 200).-. Særdeles enkelt og begrenset med madrasser. Sovepose nødvendig. Mulig å få kjøpt litt enkel kost. Selvhushold. Vann i elva.

Dag 5 – tirsdag 18 august

Dag 5 tar vi seterveien ned Vinstradalen til Oppdal ca. 21 km. Vi bor på Oppdal Gjestetun i oppredde senger og får servering (ca.kr. 900.-).

Dag 6 – onsdag 19 august

Denne dagen skal vi vandre til Hæverstølen, ca. 24 km (mulighet for Pilegrimstaxi et lite stykke før vi begynner å gå). Her bor vi i et gammelt seterhus. Vi får oppredd seng og muligheter for servering av suppe og brød. Ellers selvhushold. (ca. kr. 300.-)

Dag 7 – torsdag 20 august

Siste etappe tar oss fra Hæverstølen til Berkåk stasjon (ca. 12km). og toget hjem til Oslo. Antatt ankomst til Oslo ca. 20.00.

Ekstradag 0 – torsdag 13 august

I fjor var det flere av oss som ikke fikk med oss turen fra Budsjord til Fokstugu, men valgte å gå direkte til Dombås. Anne skal derfor begynne en dag tidligere og tar toget fra Oslo torsdag 13 august til Dombås og taxi til Budsjord. Oppredd seng og servering. (Ca. kr. 1500.- med overnatting, middag, frokost og matpakke). Turen går fra Budsjord til Furuhauglie på fredag 14 august (ca. 23 km) og møter dem som har gått fra Fokstugu her.

Generelt

Vi reiser lett men med litt større sekk enn tidligere for vi skal gå i fjellet og trenger ull og vind- og vanntett skalltøy. I tillegg må vi ha med en sovepose, og muligens et lite liggeunderlag. Fjellstøvler/solide sko som tåler vann og som ikke gir gnagsår er helt nødvendig. Terrenget varierer med stier, seterveier og noe asfalt.

Du bør være i passelig god form. Om du har anledning så bli med Wyller opp på tirsdager, eller finn en annen egnet bakke så du får litt trening i beina.  Du har hele sommeren på deg til å komme i litt form. Vi går ikke fort, men vi går jevnt og trutt.

Du finner mer informasjon om strekningen og overnattingene på www.pilegrimsleden.no.  Bindene påmelding til anne@cappelen.org med frist torsdag 2 april (vi må bestille overnatting i god tid). Førstemann til mølla. Det er begrenset med plasser noen steder.

Mer informasjon kommer til dem som melder seg på.

Velkommen til Pilegrimsvandring.

Hilsen Kristin og Anne